CHISINAU (KIV)

Den första flygplatsen i Chişinău öppnades officiellt den 19 september 1944, med lanseringen av linjer till Moskva, St Petersburg, Kiev, Minsk, Kaukasien och Krim. På 1950-talet öppnades många linjer för Sovjetunionens huvudstäder.

Den nuvarande flygplatsen som ligger söder om staden öppnade 1960. Närvaro på den nya flygplatsen är trippel på den gamla flygplatsen 1959. Från slutet av 1960-talet rymmer flygplatsen i huvudsak flygningar som tillåter för att nå Moskva utan stopp.

En ny terminalbyggnad byggdes 1974. Flygplatsen har nu 800 000 passagerare per år och serverar 80 städer, alla belägna i Sovjetunionen. Den 13 september 1990 öppnades den första internationella linjen till Frankfurt.

Efter Sovjetunionens fall och Moldaviens självständighet minskar flygplatsens verksamhet på grund av brottet i de ekonomiska förbindelserna med de andra tidigare sovjetrepublikerna och inbördeskriget i Transnistrien. År 1993 fann flygplatsen sig själv tillfälligt utan verksamhet. Den 31 maj 1995, flygplatsen "återföds" och får status som internationell flygplats.

År 2002 är flygplatsen och dess omgivningar fullt moderniserade: terminalen är renoverad och en ny terminal är byggd. Uppvärmning, ventilation, elsystem, bagagehantering, kontrollgallerier och passagerarinformation var redone tillsammans med tillfartsväg och vattenreningsverk. Det är då möjligt från Chişinău att gå till 18 länder. År 2011 röjs flygplatsen "CIS bästa flygplats" och årlig närvaro överstiger en miljon resenärer.

Dacii Groups nya företag, Dacii Moldovei, bildade år 2017 sitt huvudsakliga nav.

För att komma åt information om flygplatsen, klicka här.

Chisinau, staden

Historia

I skydd av fortet Kis-Jenő uppstod runt femtonde århundradet moldaviska by Chisinau där bönder och vinproducenter runt stående marknaden. Historiker har inget bestämt svar på när stadens historia börjar, men namnet Chişinău nämns i en stadga daterad den 25 april 1420.

Det är troligt att stadens historia börjar före denna tid men det kunde inte särskiljas från de omgivande byarna. Ett antal dokument från den sextonde och sjuttonde århundradena visar staden som en enkel by i östra Moldavien utan betydande politisk och ekonomisk roll. I de gamla kartorna över Moldaviens principer uppträder inte Chişinău, medan det finns andra städer. Dock är staden allt viktigare under århundraden som mark tvister källor, väderkvarnar eller vatten, som ursprungligen förmedlade av moldaviska domare Lăpușna, huvudstad Ţinut (moldaviska län) som berodde Chisinau, De är då av Moldaviens förståndare, och slutligen av Moldaviens församling. Dessutom orsakar utvidgningen av byn bortom dess gränser klagomålen från de närliggande byborna.

År 1789 upplevde staden Chisinau en betydande eld till den punkt som en del av befolkningen tvingas att migrera. Chisinau, presenterades av resenärer som en medeltida stad på landsbygden aspekten redan bränt 1739 och 1788 och brände igen 1793. Trots bränder, oregelbundna gator och utspridda i huset, trots det rysk-turkiska krig, trots rivalitet, fortsätter staden att utvecklas och omfattar omgivande byar.

Den verkliga utvecklingen av staden börjar med den ryska dominansen. 1812 Fördraget Bukarest tätar partition Moldavien och annektering av östra halvan av det ryska imperiet där regering Bessarabien, som blev huvudstad Chisinau under den ryska namnet Kishinev. I själva verket, vilket ger en kejserliga huvudstaden för deras nya provinsen, de ryska myndigheterna gränsar fem närliggande byar till staden Chisinau. Denna gruppering i en enda kommun åtföljs av konstruktionen på platån ovanför den gamla moldaviska byn, en ny schack befolkade staden kolonister från hela det ryska imperiet.

Under 1800-talet byggde ryssarna kaserner, administrativa byggnader, en rysk domkyrka och järnvägen.

Befolkningen i staden var mycket kosmopolitisk fram till 1940 (med många flyktingar vita ryssar, judar, greker flyr Sovjetunionen, ukrainare och armenier som flyr svält). Deportationer och massakrer från 1940-1950 av fascistiska regimer Rumänska och stalinistiska sovjet minskade befolkningen; Minskningen kompenserades från 1945 av tillströmningen av ryssar, ukrainare och judar från hela Sovjetunionen och moldavier kom från den omgivande landsbygden.

Staden är idag den största i landet. Det är ett viktigt industriellt och tertiärt centrum (butiker, tjänster).

© 2018 Dacii România. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång