BUKAREST (OTP)

Bukarest Airport byggdes på 1940-talet för att tjäna militärflyg. 1965 ökade den ökande trafiken på den andra flygplatsen i huvudstaden sistnämnda. Det är därför Bukarest-Coandă, tidigare Otopeni, som namnges för den ort där flygplatsen ligger, har omvandlats till en civil flygplats. I slutet av 2012 avslutas den nya internationella terminalen. Det är i detta som Dacii România finner sina wickets och boarding grindar.

För mer information om flygplatsen, klicka här.

Bukarest, staden

Historia

Bukarests historia är äldre än dess status som Rumäniens huvudstad, som endast är från mitten av artonhundratalet. Enligt legenden grundades den av en herd som heter Bucur (vilket betyder glädje i rumänska). Bukarest kallas för första gången "Bukarests fästning" 1459. Bukarest är uppbyggt av ottomanerna år 1595 och fortsätter att växa i storlek och välstånd.

På nittonde århundradet upptogs Bukarest ofta och plundrade av ottomanerna, österrikarna och ryssarna. Dessa härdar försvinner en stor del av det gamla arvet. Under 1861, under fackförbundet av Wallachia och Moldavien, blev Bukarest huvudstaden i Rumäniens nya huvudstad. Tack vare Bukarests nya status växte befolkningen i staden avsevärt under andra hälften av 1800-talet och en ny era med stadsutveckling började. Den arkitektoniska rikedom och den kosmopolitiska kulturen i denna period är värd i Bukarest sitt smeknamn i östra Paris, med Victory Avenue (Calea Victoriei) som Champs-Élysées.

Efter första världskriget blev Bukarest huvudstaden i det rika förenade Rumänien, vilket bland annat omfattar Transsylvaniens återvändande. Mellan de två krigarna hade staden Petit Paris smeknamn, så många franska är där.

Under andra världskriget drabbades Bukarest mycket av angloamerikansk bombning (Allmän Antonescus Rumänien var då allierad av Nazi Tyskland). År 1977 orsakade en jordbävning av storleksordningen 7,4 på Richterskalan 1 500 olyckor och gav ett "boost" till det kommunistiska programmet för att rengöra spår av det borgerliga aristokratiska förflutet. Faktum är, under ordförandeskapet Nicolae Ceaușescu, det mesta av stadens historiska centrum förstört och ersatt av sovjetiska byggnader. På samma sätt har en hel historisk stadsdel blivit razed för dessa konstruktioner. Fortfarande står det fortfarande några historiska stadsdelar idag.

Sedan 1990, med återställandet av demokratin och gränsbevakningen, förändras staden snabbt. Många butiker öppnas och antalet enskilda fordon exploderar, vilket medför trafikproblem som också hindrar stadstransporter och hotar Bukarestas hälsa.

Efter år 2000, som utnyttjar början av den ekonomiska boomen i Rumänien, moderniseras staden. Flera bostads- och kommersiella utvecklingar pågår, särskilt i de norra stadsdelarna, medan Bukarests historiska centrum genomgick en stor restaurering.

© 2018 Dacii România. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång